現に着物 銹雲唐草 三尾瑠璃

Concept


着る者、もしくは着用した姿を見る者に対して、伝統や装飾を誇張する現代の着物の纏うことを前提としない状況に違和を感じた。日常品としての工芸、後に美術として着物が培ってきた表現を、伝統を尊重しつつ現代の姿にイノベーションすべく「現に着物」の制作を開始。
破棄、売却され着用価値が低くなり時代の流れから取り残された着物が多く存在している状況に、着物の新しいあり方を古着の着物に染色加工を施すことで模索。古着に宿る歴史を読み解き、記憶を磨き上げることで、服であった着物という概念に縛られることのない次の姿への昇華が可能と考えた。
着用を目的に発展した技巧を、鑑賞を目的とした美に置換して従来の着物というカテゴリーから逸脱することで、鑑賞者と作品が距離を保ち、伝統が齎す技術の美しさが工芸を超越してアートとなるよう、テキスタイルによって客観的に視覚化を試みる。

Creating a “Still Kimono” to innovate in contemporary forms while respecting the expressions and traditions that have been built up as an everyday craft and then as art, in response to the inconsistency seen by wearers and viewers in contemporary kimonos that overemphasize tradition and decoration without being premised on being worn.
In response to the presence today of numerous sold-off kimonos that have low value for wearing or kimonos disposed of as waste, the artist seeks out new forms for kimonos through dyeing of used kimonos. By reinterpreting the history of kimonos and polishing the memories weaved into them, she sublimates them into something new, unbound from the concept of kimonos as apparel.
By freeing technique that developed for wearing from traditional categories of apparel, through converting it into one intended for art appreciation, she has studied ways to visualize objectively textiles to serve as art that surpasses the beauty of traditional techniques, while maintaining the distance between the viewer and the work.

制作風景8 三尾瑠璃
制作風景5 三尾瑠璃
制作風景6 三尾瑠璃
制作風景4 三尾瑠璃

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